Groep 7 en 8

Leerlingen van groep 7 en 8 gaan bij ons onder andere aan de slag met onderzoeken en ontwerpen. Hoe stoer is het als je zelf een robot kunt programmeren? Of met je teamgenoten de sterkste brug bouwt?

 

 

Oriënterend:

 

'Maken & Gamen'

Een mooie combinatie van oude (solderen) en nieuwe technieken (gamen). Uw leerlingen krijgen de techniek van het solderen onder de knie en maken mooie creaties van koperdraad. Al snel komen ze erachter hoe ontzettend leuk het is om zelf iets te maken, met een techniek die ze vaak nog niet kenden! Daarnaast spelen de leerlingen spannende games met als onderwerpen radar, ballistiek, sonar en infrarood: ‘vind de dief met behulp van sensoren en infrarood’ en ‘bestuur je helikopter tussen de onweerswolken door'.

De leerlingen zijn bezig met: maken – solderen – creativiteit - serious gaming - nieuwe technieken.

Maximaal aantal leerlingen: 32

Duur: 2 uur

Locatie: Industriestraat 9

Kosten: 2 uur x € 42,50 = € 85,-

 

 

'Bouw de sterkste brug!' (Verbindingen A)

‘Bouw de sterkste brug!’ Zo luidt de opdracht die uw leerlingen krijgen. De klas wordt in teams verdeeld, die tegen elkaar gaan strijden om de eer. Na een instructie over verbindingen en constructies ontwerpen de teams hun brug. Rekening houdend met de randvoorwaarden; ieder team krijgt hetzelfde materiaal, en iedere brug moet dezelfde overspanning overbruggen. Na de ontwerpfase gaan de leerlingen bouwen met balsahout, spelden en touw. Aan het eind van de workshop breekt een spannend moment aan: Welk team heeft de sterkste brug gebouwd?

De leerlingen zijn bezig met: ontwerpend leren - samenwerken - probleemoplossend werken - competitie - constructies - verbindingen - krachten.

Maximaal aantal leerlingen: 32

Duur: 2 uur

Locatie: Industriestraat 9

Kosten: 2 uur x € 42,50 = € 85,-

 

 

Verdiepend:

 

'Stel je voor…!'

Wat nu als je 11 jaar oud was in 1820? Hoe zag je dag er dan uit? Dikke kans dat je je vader hielp met het werk op de boerderij of het weven op z'n weefkamer.

En als je 11 was in 1860? Wat deed je dan? Waarschijnlijk werkte je in een textielfabriek. De hele dag stond je in het lawaai van de machines, goed op te letten welke draden je snel moest knopen.

Als je 11 jaar oud was in 1950? Hoe zag je leven er dan uit? Na schooltijd plaatjes luisteren op de platenspeler van je vader? Of misschien mocht je wel even televisie kijken bij de buren...

De leerlingen speuren met een tablet of telefoon van QR-code naar QR-code door het museum. Ondertussen doen ze opdrachten, ze beantwoorden vragen en stellingen én bekijken historische filmpjes met kinderen van hun eigen leeftijd in de hoofdrol. Tastbare geschiedenis van de stad (Hengelo) wordt tot leven gewekt.

Uiteraard worden de creatieve handen ook nog uit de mouwen gestoken; de leerlingen maken een technische en/of beeldende verwerking van alles dat ze in de museumcollectie hebben gezien.

De leerlingen zijn bezig met: waardering voor erfgoed - verzamelen, bewaren en exposeren - geschiedenis - burgerschap - samenwerken - historische bronnen - creativiteit.

Maximaal aantal leerlingen: 32

Duur: 2,5 uur

Locatie: Industriestraat 9

Kosten: 2,5 uur x € 70,00 = € 175,-

 

 

'Laat je eigen robot tot leven komen' (Robotica A)

Met LEGO Mindstorms Ev3 besturen uw leerlingen een robot via zelfgeschreven programma’s. Ze leren hoe je een robot laat bewegen, hoe je verschillende sensoren gebruikt en hoe je de robot steeds ingewikkeldere opdrachten geeft.

De leerlingen werken met een trainingsrobot waarmee ze alle verschillende onderdelen goed leren kennen. Ook wordt er gekeken naar de speciale robot moodinstructeur waar extra programma’s voor worden gemaakt. Er wordt in tweetallen gewerkt met een trainingsrobot en laptop.

De leerlingen leren de functie van de verschillende onderdelen van een robot. Ook leren ze de eerste programma’s voor het maken van de robot. Rijden, reageren op sensoren, geluiden maken, stukjes herhalen etc.

De leerlingen zijn bezig met: informatieverwerking - probleemoplossend werken - overleggen en reflecteren - geluid - beweging - licht - kracht - meetkundige eenheden

Maximaal aantal leerlingen: 30

Duur: 3 uur

Locatie: Esrein 9/Industriestraat 9

Kosten: 3 uur x € 70,- = € 210,-

 

 

'Bouw en bestuur je eigen robot' (Robotica B)

Met LEGO Mindstorms Ev3 bouwen uw leerlingen een robot m.b.v. digitale instructies en leren ze deze te besturen via zelfgeschreven programma’s. Ze leren hoe je een robot laat bewegen en hoe je verschillende sensoren gebruikt. De leerlingen werken met een trainingsrobot waarmee ze alle verschillende onderdelen goed leren kennen. Er wordt in tweetallen gewerkt met een trainingsrobot en laptop.

De leerlingen bouwen een robot en leren de functie van de verschillende onderdelen hiervan. Ze leren door middel van diverse programmeer programma’s de robot te besturen: rijden, reageren op sensoren, geluiden maken, stukjes herhalen etc.

De leerlingen zijn bezig met: informatieverwerking - probleemoplossend werken - overleggen en reflecteren - geluid - beweging - licht - kracht - meetkundige eenheden.

Maximaal aantal leerlingen: 30

Duur: 5 uur

Locatie: Esrein 9/Industriestraat 9

Kosten: 5 uur x € 70,- = € 350,-

 

 

'Bedenk, Bouw, Beleef! met Infento' (Mechanica B)

Deze workshop brengt op unieke wijze creativiteit, technisch inzicht, iets ‘echts’ maken en plezier tijdens leren, samen. Techniek is een fantastisch handvat om creatief denken bij kinderen te stimuleren. Tijdens deze les mechanica bouwen uw leerlingen hun eigen skelter met constructiemateriaal van Infento, met bijbehorende gereedschappen, verbindingsmaterialen en handleidingen.

Met de zelfgebouwde skelter rijden de leerlingen een parcours!

Een demonstratie van één van de vele machines die het museum rijk is maakt de workshop helemaal af, want ook hierin zit de nodige mechanica verwerkt.

De leerlingen zijn bezig met: bouwen - overleggen - constructie - gereedschap - techniek - samenwerken

Maximaal aantal leerlingen: 20

Duur: 5 uur

Locatie: Industriestraat 9

Kosten: 5 uur x € 70,- = € 350,-

 

 


Uw museumbezoek

  • de programma's duren twee tot zes uur
  • de programma's vinden aansluiting bij bepaalde kerndoelen
  • voorwaarden om uw bezoek aan het museum goed te laten verlopen
  • voor vragen kunt u contact opnemen met de afdeling educatie per e-mail of per telefoon 074-243 00 54.