Update Adobe Flashplayer.


Programma’s voor GROEP 7 & 8 
 

U maakt een keuze uit onderstaande programma’s.

Alle programma’s duren twee uur en voldoen aan bepaalde kerndoelen

Keuze 1 
Maak-Museumtocht 
De leerlingen solderen een werkstukje van koperdraad. Groep 7 maakt tijdens de speurtocht kennis met de techniekhistorie van de Textielzaal. Voor groep 8 staat de Communicatiezaal centraal bij de speurtocht. In het Spel der Techniek ontdekken de leerlingen spelenderwijs van alles over wetenschap en techniek. Begeleiders worden verdeeld over de groepen en zo ingezet bij de begeleiding van de kinderen.

Kerndoelen: 4, 6, 24, 42 en 44

 

Keuze 2
Practicum
De leerlingen ontdekken een keur aan natuurwetenschappelijke principes. De proefjes gaan onder andere over lucht, licht, elektriciteit en water. Bij de speurtocht van groep 7 bezoeken de leerlingen de Textielzaal. Groep 8 doet een speurtocht ddor de Communicatiezaal. Ook maken ze spelenderwijs kennis met wetenschap en techniek in het Spel der Techniek. Begeleiders worden verdeeld over de groepen en zo ingezet bij de begeleiding van de kinderen.

Kerndoelen: 4, 6, 24, 32, 33, 42, en 44

 

Keuze 3 
Een koffer HEIMwee 
Met een objectenkist onderzoeken de leerlingen een museumzaal. Ze kruipen in de huid van een conservator en ontdekken de invloed van techniek op de geschiedenis. De leerlingen sluiten af met een zelfverzorgde presentatie. Bij dit programma is het voldoende als de leerkracht aanwezig blijft bij de kinderen. Ouders zijn welkom maar worden niet ingezet bij de begeleiding.

Kerndoelen: 2, 51 en 56 

 

Keuze 4

Bruggenbouwen

In groepjes bouwen de leerlingen een brug van latjes balsahout, touw en kopspelden. Na het uitwerken van het plan om de sterkste brug te bouwen, gaan ze aan de slag. Aan het eind worden de bruggen getest, wie heeft de sterkste brug gebouwd?

Bij dit programma is het voldoende als de leerkracht aanwezig blijft bij de kinderen. Ouders zijn welkom maar worden niet ingezet bij de begeleiding.

Kerndoelen: 42, 44 en 45

 

Keuze 5

E-MISSION

In de nieuwste afdeling van het HEIM maken de leerlingen kennis met duurzame energie. Ze bedienen de interactieve globe en in teams spelen zij E-games, waarbij zoveel mogelijk punten worden verzameld voor een schonere aarde. Tevens spelen zij het E-Spel. Hierbij staan de gevolgen van keuzes in relatie tot het milieu voorop. Begeleiders worden verdeeld over de groepen en zo ingezet bij de begeleiding.

Kerndoelen: 39 en 49

 

Klik voor het boeken van een schoolbezoek hier >>

Er gelden een aantal voorwaarden om uw bezoek aan het Techniekmuseum goed te laten verlopen, klik hier >>