Kerndoelen Basisonderwijs

 

Onze programma's vinden aansluiting bij onderstaande kerndoelen:

 

Kerndoelen bij 'Ontdek Techniek' (groepen 1 t/m 4)

42: De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid,

      elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur.

 

Kerndoelen bij 'Vind de Uitvinder' (groepen 3 en 4)

2:   De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het

      uitbrengen van verslag, het geven van verslag, het instrueren en bij het discussiëren.

4:   De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema’s,

      tabellen en digitale bronnen.

51: De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren aanduidingen van

      tijd en tijdsindeling te hanteren.

52: De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: jagers en boeren; Grieken en

      Romeinen; monniken en ridders; steden en staten; ontdekkers en hervormers; regenten en vorsten;

      pruiken en revoluties; burgers en stoommachines; wereldoorlogen en holocaust; televisie en computer.

      De vensters van de canon van Nederland dienen als uitgangspunt ter illustratie van de tijdvakken.

53: De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Nederlandse

      geschiedenis en kunnen die voorbeeldmatig verbinden met de wereldgeschiedenis.

 

Kerndoelen bij 'Maak-Museumtocht' (groepen 5, 6, 7 en 8)

4:   De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema’s,

      tabellen en digitale bronnen.

6:   De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het lezen van school- en studieteksten en

      andere instructieve teksten, en bij systematisch geordende bronnen, waaronder digitale bronnen.

24: De leerlingen leren praktische en formele rekenkundige problemen op te lossen en redeneringen helder

      weer te geven.

42: De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid,

      elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur.
44: De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en

      het materiaalgebruik.


Kerndoelen bij Erfgoedprogramma's (groepen 5, 6, 7 en 8)

 2:  De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het

      uitbrengen van verslag, het geven van verslag, het instrueren en bij het discussiëren.
51: De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren aanduidingen van

      tijd en tijdsindeling te hanteren.
56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
 

Kerndoelen bij 'Torens bouwen en Bruggenbouwen' (groepen 5, 6, 7 en 8)

42: De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid,

      elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur.
44: De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm

      en het materiaalgebruik.
45: De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te

      evalueren.
 

Kerndoelen bij 'Practicum' (groepen 7 en 8)

4:   De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema’s,

      tabellen en digitale bronnen.

6:   De leerlingen leren informatie en meningen te ordenen bij het lezen van school- en studieteksten en andere

      instructieve teksten, en bij systematisch geordende bronnen, waaronder digitale bronnen.

24: De leerlingen leren praktische en formele rekenkundige problemen op te lossen en redeneringen helder

      weer te geven.

32: De leerlingen leren eenvoudige meetkundige problemen op te lossen.
33: De leerlingen leren meten en leren te rekenen met eenheden en maten, zoals tijd, geld, lengte, omtrek,

      oppervlakte, inhoud, gewicht, snelheid en temperatuur.
42: De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid,

      elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur.
44: De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en

      het materiaalgebruik.

 

Kerndoelen bij 'E-mission' (groepen 7 en 8)

39: De leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu.

49: De leerlingen leren over de mondiale ruimtelijke spreiding van bevolkingsconcentraties en godsdiensten,

      van klimaten, energiebronnen en van natuurlandschappen zoals vulkanen, woestijnen, tropische

      regenwouden, hooggebergten en rivieren.

 

Kerndoelen bij 'Technieklokaal' (groepen 7 en 8)

4:   De leerlingen leren informatie te achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema’s,

      tabellen en digitale bronnen.

28: Leren schattend rekenen en tellen.

32: De leerlingen leren eenvoudige meetkundige problemen op te lossen.

33: De leerlingen leren meten en leren te rekenen met eenheden en maten, zoals tijd, geld, lengte, omtrek,

      oppervlakte, inhoud, gewicht, snelheid en temperatuur.

42: De leerlingen leren onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen, zoals licht, geluid,

      elektriciteit, kracht, magnetisme en temperatuur.

44: De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en

      het materiaalgebruik.

45: De leerlingen leren oplossingen voor technische problemen te ontwerpen, deze uit te voeren en te

      evalueren.

55: De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.

57: De leerlingen leren op een verantwoorde manier deelnemen aan de omringende bewegingscultuur en leren de

      hoofdbeginselen van de belangrijkste bewegings- en spelvormen ervaren en uitvoeren.